ALGEMENE AANNEMINGSVOORWAARDEN VAN DER VEKEN ANTON BV

Toepassing van onze algemene voorwaarden

1. Deze algemene verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, werken, prestaties en
overeenkomsten van Van der Veken Anton BV (ON 0794 303 997) en worden door de klant aanvaard
door het feit van zijn bestelling. Afwijkingen van de Voorwaarden, zelfs indien vermeld op documenten
uitgaande van de klant of van onze afgevaardigden, zijn enkel tegenstelbaar indien schriftelijk
bevestigd en geldig ondertekend door Van der Veken Anton BV en de klant; in dergelijk geval blijven de
overige bepalingen van de Voorwaarden van kracht.
Geldigheidsduur, prijzen, meerwerken en intellectuele rechten
2 Onze offertes zijn slechts bindend wanneer zij door de zaakvoerder of zijn aangestelde werden
ondertekend na definitieve opmeting en blijven 1 maand geldig. Indien het BTW-tarief gewijzigd wordt
vóór de facturatie van het saldo van de prijs, wordt de prijs van de nog te factureren werken
overeenkomstig aangepast, zelfs wanneer een prijs inclusief BTW werd overeengekomen. In afwijking
van art. 1793 BW kunnen meerwerken met alle middelen van recht worden bewezen door de
aannemer.
2.1 Voorzieningen opgelegd door de veiligheidscoördinator en die niet gekend waren op het ogenblik
van het indienen van de offerte, zijn niet in onze offerte begrepen, tenzij anders vermeld. Deze
voorzieningen zullen worden doorgerekend aan de klant.
3. Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen blijven onze
eigendom, beschermd door de intellectuele rechten. Bij overhandiging aan de klant mogen zij niet
misbruikt worden, noch door de klant noch door derden. De klant is aansprakelijk voor elk eventueel
misbruik en de aannemer behoudt zich het recht voor schadevergoeding te eisen. Deze bedraagt
minimaal 10% van de aannemingssom. Op het eerste verzoek moeten de bovenvermelde stukken
ingeval van misbruik worden teruggegeven.
Uitvoering van de werken
4. Wanneer de uitvoeringstermijn opgeschort of onderbroken wordt door de klant of zijn
aangestelde(n) (derden), is de klant een schadevergoeding verschuldigd. De aannemer bepaalt zelf
wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens
vertraging verschuldigd is.
5. De goederen die door de aannemer of zijn aangestelden geleverd worden, worden op risico van de
aannemer tot op de werf gebracht. De klant dient ervoor te zorgen dat de goederen bij aankomst
onmiddellijk kunnen worden geleverd op de werf en op een veilige manier kunnen worden
gestockeerd. Het risico gaat over op de klant naargelang de goederen geïncorporeerd worden.
Zelfs na hun incorporatie blijven de door de aannemer geleverde materialen zijn eigendom. De klant is
er slechts de houder van totdat de prijs volledig is betaald. De aannemer mag, zonder toestemming
van de klant, materialen losmaken en terugnemen. Dit recht vervalt en de eigendom gaat over zodra
de klant al zijn schulden opzichtens de aannemer betaald heeft.
Water en elektriciteit zijn te voorzien door de klant. Ingeval geen elektriciteit kan aangeleverd worden
door de klant, en de aannemer genoodzaakt is een stroomgroep of andere voorziening te gebruiken,
worden de kosten hiervan doorgerekend aan de klant.
De werf dient normaal toegankelijk te zijn, of door de klant gemaakt te worden, om de normale
uitvoering van de werken en leveringen mogelijk te maken. Nutteloze verplaatsingskosten en
wachttijden van meer dan 15 minuten zullen worden aangerekend.
De klant zorgt ervoor dat er voldoende parkeerplaats gereserveerd is voor of op de werf om een lichte
vrachtwagen en compressor te kunnen plaatsen (er worden indien nodig tijdig verbodsborden
aangevraagd bij de gemeente door de klant)
6. De uitvoering van de werken gebeurt volgens de regels van het goed vakmanschap. Deze worden
gespecificeerd in de contractuele documenten, of bij gebreke hieraan in de technische voorschriften
van het WTCB, die op datum van de offerte beschikbaar waren. De klant aanvaardt deze
uitvoeringsregels.
Oplevering, waarborg en aansprakelijkheid, onderhoudsverplichting klant
7. Tenzij anders luidend schriftelijk beding, wordt er overeengekomen dat als er binnen de 8 dagen na
het beëindigen van de werken geen bemerkingen aangetekend werden overgemaakt aan de
aannemer, de aanneming geacht wordt definitief aanvaard te zijn. Dit tijdstip wordt dan ook
gelijkgesteld met de enige en definitieve oplevering. De zichtbare gebreken of de gebreken in de
conformiteit welke van bij de plaatsing of de plaatsing bestonden moeten binnen de 8 dagen
aangetekend worden gemeld aan de aannemer, zo niet worden zij geacht aanvaard te zijn.
Worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit, als een zichtbaar of verborgen gebrek: lichte
verschillen in de kleur of textuur of het verkleuren van het hout of het lakwerk, de werking van het
hout of lichte verschillen in de afmetingen van goed, voorzover deze vanuit technisch oogpunt niet te
voorkomen zijn of algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen.
8. Bij het luchtgommen worden houten en andere oppervlakten ontdaan van alle beschermingslagen
(verf, beits, was, …) en terug in onbeschermde staat gebracht. De klant zal de nodige voorzorgen
nemen om de oppervlakten tijdelijk te beschermen tegen vuil, vocht, olie of andere vloeistoffen tot
wanneer de oppervlakten opnieuw volledig beschermd zijn door een/de daartoe bestemde
afwerkingsla(a)g(en). Wanneer ten gevolge van de uitgevoerde werken verborgen gebreken (die
reeds aanwezig waren) aan de materialen zichtbaar worden (oude herstellingen, barsten, speten, …)
vallen deze niet onder de aansprakelijkheid van de uitvoerder.
Elke beschadiging van de oppervlakten vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de uitvoerder en
vallen niet onder enige waarborg. Op de uitgevoerde herstellingen wordt geen enkele waarborg
gegeven.
De aansprakelijkheid voor geleverde en gebruikte producten is beperkt tot de door de fabrikant
verstrekte waarborgen.
De waarborg dekt evenwel niet:
– het verkeerd gebruik of de verkeerde behandeling van de producten, materialen en toestellen;
– de schade veroorzaakt door overmacht;
– een handeling of de opzettelijke fout van om het even welk persoon, waaronder de koper of zijn
aangestelden;
– vorst- of vochtschade.
Indien de Wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop
van consumptiegoederen, van toepassing is, gelden de daarin voorziene waarborgen.
Sancties bij niet-nakoming van de contractuele verplichtingen
9. Wanneer de overeenkomst verbroken wordt door de klant, zal deze een vergoeding verschuldigd
zijn die gelijk is aan de reeds uitgevoerde prestaties en de reeds aangekochte materialen voor de
betrokken werf, verhoogd met een schadevergoeding van 20% van de overeengekomen prijs. In
ieder geval is een minimum vergoeding verschuldigd van 10% van de overeengekomen prijs. De
aannemer behoudt zich het recht voor de uitvoering van de aanneming na te streven en een
voorschot te vorderen van 10% op de nog niet uitgevoerde werken.
10. Wanneer een factuur niet tijdig betaald wordt, behoudt de aannemer zich het recht voor de
uitvoering van het nog uit te voeren werk te onderbreken tot de factuur werd betaald, zonder dat
hiervoor enige vergoeding kan verschuldigd zijn door de aannemer. De aannemer bepaalt zelf
wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens
vertraging verschuldigd is. Wanneer de aannemer door deze schorsing schade lijdt (zowel
rechtstreekse als onrechtstreekse), zal de klant deze dienen te vergoeden.
11. Wanneer de facturen niet tijdig betaald werden, is na aangetekende ingebrekestelling een intrest
verschuldigd van 8.5%. Daarnaast is eveneens van rechtswege en zonder enige bijkomende
voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding verschuldigd van 10% van het nog
verschuldigde bedrag. Bij niet-tijdige betaling van een factuur zullen alle andere nog niet vervallen
schuldvorderingen op de klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar
worden.
Betaling
12. De prestaties worden gefactureerd zoals afgesproken in de overeenkomst. Wanneer hierover niets
bijzonder werd bepaald, worden deze gefactureerd naargelang de vooruitgang der werken.
Tenzij anders vermeld, zijn onze facturen betaalbaar binnen de maand na factuurdatum op de zetel
van de aannemer.
Al onze facturen worden geacht aanvaard te zijn wanneer zij niet binnen de 8 dagen na ontvangst bij
aangetekend schrijven worden betwist.
13. Bij akkoord van een offerte wordt er een voorschot factuur opgemaakt van 30% 14 dagen voor de
start van de werken op locatie. Ten laatste drie dagen voor aanvang verwachten wij het voorschot op
onze rekening. Er wordt een eindsaldo factuur opgemaakt na de oplevering van de werken.
14. Indien een offerte boven de €10.000,-excl. Btw is: wordt een voorschot factuur opgemaakt van
30% 14 dagen voor de start van de werken op locatie. Er wordt een tussentijdse factuur opgemaakt
van 30% na de start van de werken. Er wordt een eindsaldo factuur opgemaakt na de oplevering van
de werken.
15. Facturatie van roerende goederen valt onder 21% btw regime.
16. Facturatie van renovatie werken aan een prive woning kan tegen 6% Btw. Indien de woning ouder
is dan 10 jaar. Meer info via: financien.belgium.be/nl/particulieren/woning/verbouwen
17. Bij gebreke van volledige betaling op de vervaldag is zonder voorafgaande ingebrekestelling, een
verwijlinterest van 12% op jaarbasis verschuldigd naast een forfaitaire schadevergoeding voor de
inningskosten van 20% op het factuurbedrag met een minimum van 100€.
18. De facturen zijn betaalbaar binnen de 14 dagen na factuurdatum. Betalingen na deze termijn
brengen van rechtswege en zonderingebrekestelling interesten op gelijk aan 10% alsmede een
forfaitaire vergoeding van 10% op het factuurbedrag als schadevergoeding.
19. De facturen kunnen zowel provisies voor nog te verrichten prestaties als definitieve afrekeningen
van de verrichte prestaties inhouden.
GDPR
20. De persoonsgegevens van de opdrachtgevers worden door Van der Veken Anton BV verwerkt in het
kader van de offerte voor de opdracht met het oog op het klantenbeheer en de boekhouding.
De opdrachtgevers kunnen hun gegevens altijd inkijken en, zo nodig, laten verbeteren of wissen, via
een eenvoudig verzoek met bewijs van identiteit dat gericht is aan Van der Veken Anton BV. Voor vragen
of klachten inzake gegevensverwerking kunnen de opdrachtgevers altijd terecht bij de
Gegevensbeschermingsautoriteit, Drukpersstraat 35 te 1000 Brussel.
Bevoegde rechtbank en toepasselijk recht
21. Alle geschillen die voortvloeien uit deze overeenkomst zullen worden behandeld voor de rechtbank van de
woonplaats van de klant of van de plaats waar de verbintenissen zijn ontstaan of waar ze worden uitgevoerd.
Alvorens een gerechtelijke procedure te starten, kan elk van de partijen verzoeken om elk technisch geschil voor
te leggen aan de Verzoeningscommissie Bouw, Espace Jacquemotte, Hoogstraat 139, 1000 Brussel,
www.bouwverzoening.be.
22. Al onze overeenkomsten worden beheerst door het Belgisch recht.

Scroll naar boven